GS-facket och TMF tecknar avtal om korttidsavtal utan statligt stöd

Med anledning av de stora antal varsel inom träindustrin tecknar GS-facket och TMF avtal om korttidsavtal utan statligt stöd. Förutsatt att lokal överenskommelse nås ger avtalet företagen ett alternativ till att säga upp personal och innebär att arbetstagaren går ner 20 procent i arbetstid och 12 procent i lön. Avtalet gäller som längst till våren 2025 och avtalet omfattar enbart träindustriavtalet.

GS-facket tecknade 2020 avtal om Korttidsarbete med statligt stöd på mer eller mindre samtliga avtalsområden. Under pandemin användes dessa avtal i stor omfattning, framför allt i branscher som blev hårdast drabbade av dåvarande kris. Det visar sig i den statistik GS har att i samband med att fler korttidsavtal tecknades så minskade antalet varslade. Under pandemin fattade den dåvarande regeringen mängder av politiska beslut som hade som syfte att mildra krisens påverkan på arbetstagare och företag.

De korttidsavtal som förhandlades under pandemin är fortsatt gällande.  Avtalen med statligt stöd innebär att förtaget får ett stöd när lokal överenskommelse träffas och att nivåerna är satta utifrån lagens krav.

Trots att GS-facket redan har befintliga centrala avtal om Korttidsarbete med statligt stöd så går dessa inte att använda då Skatteverket inte medger stöd. Skatteverkets tillämpningsinstruktioner från lagstiftningen och det politiska styret medger inte stöd trots att det just nu finns ett enormt behov i våra branscher. Detta har gjort att företag inte haft möjlighet att teckna korttidsavtal.

Under stora delar av 2023 har GS-facket och TMF, både tillsammans och var för sig, uppmanat och uppvaktat nuvarande regering för att aktivera stödet samt andra åtgärder för att mildra de enorma konsekvenser vi nu ser inom träindustrin.

Regeringen har visat noll intresse och det kan inte tolkas på annat sätt än att de struntar i de tusentals som varslats inom träindustrin. Vissa vanligtvis livskraftiga företag har tvingats minska ner arbetsstyrkan med flera hundra personer i olika omgångar av varsel vilket inneburit att många av GS-fackets medlemmar har blivit av med jobbet.

Då regeringen i ett skriftligt svar till GS-facket och TMF uppgett att man inte har för avsikt att aktivera ett stöd har parterna gemensamt förhandlat ett tidsbegränsat avtal om korttidsarbete utan statligt stöd.

GS-fackets avtalssekreterare Madelene Engman kommenterar korttidsavtalet med TMF.

- Lärdomarna från pandemin visar att den här typen av avtal kan hjälpa till att rädda kvar jobb. Att hitta lösningar så att våra medlemmar kan behålla jobbet är den främsta anledningen till att vi tecknar det här korttidsavtalet.

- Med det sagt tycker jag det är under all kritik att regeringen lämnat åt parterna att hantera detta helt utan statligt stöd. Träindustrin är viktig för landsbygden och för att lösa bostadskrisen som är akut. Men vi har inte fått stöd för att vare sig stimulera byggandet eller rädda kvar viktig kompetens. Det är skamligt, avslutar Madelene.

Korttidsavtalet utan statligt stöd i korthet:

• Den absolut viktigaste förutsättningen för ett kortidsavtal är att det träffas en lokal uppgörelse. Arbetsgivaren kan alltså inte ensidigt besluta om att aktivera korttidsavtalet utan statligt stöd. Innan denna uppgörelse sluts förutsätts en förhandling där de lokala parterna noga analyserat företagets ekonomiska situation på kort och lång sikt samt att lokal part fått tillräcklig information för att det ska vara möjligt att ta ställning till om en överenskommelse överhuvudtaget är rimlig och vilka konsekvenser den får.
  • Avtalet innebär att parterna temporärt kan sänka arbetarnas utgående lön och andra ersättningar med 12 % samt att arbetstiden ska sänkas med 20%.
  • En överenskommelse kan sammanlagt omfatta en period om 10 månader. Om korttidsarbete ska pågå längre krävs en ny överenskommelse.
  • Överenskommelsen ska tydligt reglera vilka som omfattas, vilka som eventuellt ska undantas, under vilken period det ska pågå samt hur arbetstiden ska förläggas.
  • I överenskommelsen ska också framgå hur korttidsarbetet snabbt kan avvecklas eller förändras och hur en överenskommelse upphör. Om det inte reglerats en särskild uppsägningstid upphör den lokala överenskommelsen med en ömsesidig uppsägningstid om 7 dagar.
  • Oavsett hur arbetstiden förläggs ska utbetalning av lön och andra ersättningar fördelas jämnt per relevant löneperiod.
  • Semester, semesterintjänade och ATK ska inte påverkas av perioder av korttidsarbete.
  • Observera att en överenskommelse om korttidsarbete utan statligt stöd kan påverka den sjukpenninggrundade inkomsten, SGI, och a-kassersättning
  • Korttidsavtalet utan statligt stöd upphör gälla i sin helhet våren 2025 och gäller bara träindustriavtalet.