Jimmy hävde avtalet med Insurello – sparade 25 000 kr

GS-medlemmen Jimmy skadade sig i en motocrosstävling och fick då genomgå flera operationer. Efter olyckan kontaktade Jimmy Insurello. Insurello är ett bolag som erbjuder hjälp att få ut försäkringspengar vid olyckor mot att de får 25 % av försäkringssumman. Han kontaktade även avdelningens försäkringshandläggare och erbjöds samma hjälp av GS-facket kostnadsfritt. Jimmy sparade därmed 25 000 kronor på att utnyttja den medlemsförmån som alla medlemmar har rätt till.

- Jag tror inte alla förstår att GS erbjuder i princip samma hjälp som Insurello. Men GS tar inte 25 % av försäkringspengarna för att hjälpa dig. Det är nog många framför allt yngre som går i den här fällan. Mitt tips är att kontakta GS-fackets försäkringshandläggare/ansvarige om du skadat dig på jobbet eller på fritiden, säger Jimmy.

Det var den 28 april 2019 som Jimmy Hildingsson från Edsbyn skadade sig i en motocrosstävling. Han körde ihop med en medtävlande, kraschade mitt i banan och blev påkörd över huvudet. Kraschen resulterade i att ledbanden gick av i nacken och Jimmy fick genomgå flera operationer.
Jimmy kontaktade tidigt sin lokala försäkringshandläggare på GS-facket för att få stöd och hjälp med att få ut ersättning från GS-fackets medlems- och olycksfalls försäkring. Detta är en fritidsförsäkring som ingår i medlemskapet och ger ersättning för skador som uppkommer på fritiden. I ett första skede efter olyckan fick Jimmy ersättning för sveda och värk samt för kläderna som ambulanspersonalen klippte sönder under resan till sjukhuset.

Kort efter det får Jimmy höra talas om ett företag som hjälper folk att få ut försäkringspengar efter olyckor. Om de inte lyckas få ut några pengar kostar inte tjänsten något, men om de lyckas få ut pengar så tar de 25 % av det som betalas ut. Jimmy kontaktade företaget som efter ett tag konstaterade att det inte fanns mer pengar att hämta ut tillsvidare.
Om du råkar ut för en olycka på fritiden måste du vänta två år innan du kan söka pengar för bestående men och ärr. Detta kände Jimmy till och bad återigen den lokala försäkringshandläggaren om hjälp i kontakten med Folksam. Han får då veta att GS-facket inte kan hjälpa honom då Insurello står som ombud för Jimmy. Jimmy kontaktar då Insurello igen och hinner då häva avtalet med företaget innan de har hunnit börja arbeta med det specifika ärendet.
Därefter fick han hjälp från GS-facket att få ut ytterligare försäkringspengar för sammanlagt 107 000 kronor.

Hade Jimmy stått kvar som kund hos Insurello hade han fått nöja sig med 82 000 kronor. Tack vare den kostnadsfria hjälpen från GS-facket som ingår i medlemskapet sparade han 25 000 kronor.

Här kan du läsa mer om försäkringarna som ingår i ditt medlemskap!