Global Rights Index 2021

Den årliga rapporten Global Rights Index från världsfacket ITUC visar på fortsatt allvarligt läge för arbetarrättigheter runt om i världen.

Här är några av slutsatserna i rapporten:

- Ett av de företag som lyfts upp som värst är IKEA.
- Förra året mördades fackligt aktiva i 6 olika länder.
- I 68 länder har fackligt aktiva gripits.

Men varför ska vi här i Sverige bry oss om det? Här är tre anledningar:
1) Vi har kollegor i andra länder där villkoren ofta är sämre – vilket riskerar att påverka svenska jobb och villkor. Ska vi ha schysta jobb och bra arbetsmiljö på våra arbetsplatser i Sverige måste vi arbeta för att arbetstagare runt om i världen har samma rättigheter och att dessa rättigheter respekteras.

2) Vi kan inte bekämpa fattigdom, sociala orättvisor och klimatkrisen om arbetstagare saknar rättigheter och inte kan försörja sig.

3) Vi i Sverige kan inte ensamt förändra världen till det bättre. Det måste vi göra tillsammans.

Det här måste vi sätta stopp för och du kan göra skillnad redan idag. Hur? Så här:

- Om du inte redan är medlem – gå med i facket!

- Delta i kampanjen #rightsindex.Läs rapporten Global Rights Index 2021. Ta chansen och prata om allas rättigheter på fikarasten, med familj och vänner.

- Var en medveten konsument både privat, i jobbet och föreningslivet. Om alla frågar efter schysta villkor och ställer krav på hållbarhet måste leverantörerna lyssna, eller hur?

Mer information om Global Rights Index och vad Svenska fack gör för att stötta fackliga kamrater runt om i världen finns på Union to Unions hemsida.