Reglerna för certifiering av pannoperatörer skjuts fram

Efter påtryckningar från bland annat GS har arbetsmiljöverket besluta att skjuta fram kravet om att alla pannoperatörer i Sverige ska genomgå certifiering. ”Ett välkommet besked” säger GS arbetsmiljöansvariga ombudsman Patrik Karlsson.

Arbetsmiljöverket ställde upp krav på certifiering för pannoperatörer. Problemet var att certifieringen var krånglig och många GS-medlemmar med mångårig erfarenhet som pannoperatörer hade problem att leva upp till certifieringens krav. Situationen blev ohållbar när arbetsmiljöverket satte sista datumet då samtliga pannoperatörer skulle vara certifierade till 1 december 2022.

Men nu har arbetsmiljöverket (30 maj 2022) efter kraftig kritik från bland annat GS beslutat att skjuta på ikraftträdandet av reglerna för certifiering av pannoperatörer. Arbetsmiljöverket anser att den nya certifieringen behöver ses över och ikraftträdandet av certifieringen skjuts därför fram till 1 december 2025.

- Detta är ett välkommet besked från arbetsmiljöverket. Vi är mycket glada att myndigheten lyssnat på den oro som arbetsmarknadensparter lyft i samband med hanteringen av det nya certifieringssystemet för pannoperatörer. GS kommer vara delaktiga i arbetet med att den reviderade certifieringen lever upp till våra förväntningar, säger Patrik Karlsson, arbetsmiljöansvarig ombudsman på GS-facket.