Regeringen missar målet – bostadsbyggandet inte prioriterat i höstbudgeten

Regeringen presenterade igår försök till satsningar för att få fart på byggandet, där tonvikten låg vid en mindre satsning på ROT-avdraget. Om detta är regeringens svar på den värsta byggkrisen på 30 år då är risken stor att ännu fler av våra medlemmar kommer att förlora sina jobb och att Sveriges bostadsbrist växer.

GS-fackets medlemmar drabbas hårt av att antalet påbörjade bostäder sjunker tillbaka till de lägsta nivåerna sen 90-talskrisen. Det innebär att efterfrågan på småhus, flerbostadshus i trä, kök, badrum, golv, fönster, dörrar minskar kraftigt. Bara så sent som i juni varslades på en månad närmare 560 GS medlemmar om uppsägning och antalet varsel är i nivå med pandemins initiala katastrofsiffror. Runtom på landsbygden hotas värdefulla träbyggföretag, såsom Anebyhus

Hela byggbranschen vädjar till regeringen om kraftfulla reformer för att stimulera byggandet. Vi på GS-facket har tillsammans med Byggnads lyft flera förslag till regeringen.

Det är mot bakgrund av denna katastrofala utveckling som regeringens satsningar ska ses:

• Utökat ROT-avdrag (satsning på 960 miljoner, 2022 kostade ROT-avdraget staten 11,8 miljarder)
  • Planeringsstimulans till kommunerna för omvandling av lokaler till bostäder (20 miljoner)
  • Planeringsstimulans för fler bostäder i småhus (60 miljoner)

Totalt satsar regeringen en knapp miljard på bostadsbyggandet i kommande höstbudget. Detta kan jämföras med tidigare regeringens satsning på investeringsstöd för byggande av hyresrätter som bara det motsvarade 4,3 miljarder under 2023. Ett investeringsstöd som högerpartierna tagit bort.

- Med dessa förslag gör den SD-ledda högerregeringen mindre justeringar som kanske kan gynna några företag inom renoveringsarbeten. Men regeringen gör inget för att få upp nybyggnationen och det drabbar alla som behöver bostäder och alla arbetare som bygger bostäder. Om regeringen inte presenterar fler förslag i budgeten då är det ett svek för våra medlemmar i ljuset av den värsta krisen på 30 år, säger Per-Olof Sjöö, förbundsordförande för GS-facket.