BWIs generalsekreterare Ambet Yuson talade på kongressen dag 2

GS kongress, dag 2 – detta hände!

Idag har GS genomfört dag 2 av kongressen. Detta är höjdpunkterna:

• Andre vice ordförande Jörgen Johansson gick igenom verksamheten från perioden 2015-2020. Under dragningen lyfte några ombud bland annat frågor om ekonomi och HBTQ-certifiering.
  • Det blev en lång debatt om rapporten om centraliserad ekonomi som slutade med att förbundsstyrelsens förslag om sambesvaring justerades efter att flera ombud argumenterat för ett antal förändringar. Justeringarna innebär att en arbetsgrupp ska tillsättas som ska se över hur den ekonomiska redovisningen ska se ut på förbundsmötet samt trappa ner grundbeloppet i flera steg för att ge avdelningarna bättre förutsättningar att anpassa verksamheten efter grundbeloppet.
  • Vi gästades av internationella bygg och trä-federationens generalsekreterare Ambet Yuson som tackade GS för stödet till våra ukrainska fackliga kamrater och om vikten av internationell facklig solidaritet.
  • Vi gästades också av Robert Martinez från det amerikanska facket International Association of Machinists and Aerospace Workers som pratade om fackligt samarbete över gränserna och vikten av facklig kamp.

Imorgon fortsätter kongressen med rapporter och motionshantering!