Förbundsordförande Per-Olof Sjöö vid insamling till Olof Palmes Internationella Center

GS kongress antar uttalande angående kriget i Ukraina

Vid GS-fackets kongress i Örebro 22 maj 2022 antogs följande uttalande av en enhällig kongress:

GS-fackets kongress fördömer Rysslands folkrättsvidriga övergrepp i Ukraina.

Den 24 februari invaderade Ryssland Ukraina, detta i direkt strid med folkrätten och all sedlighet och anständighet.

Det övergrepp som nu pågår drabbar som alltid civilbefolkningen, de oskyldiga, de som bara vill gå upp på morgonen i fred och frihet. De som vill gå till sitt arbete och uppfostra sina barn i ett land som på egna meriter kan välja inriktning för sin framtid. Friheten att välja demokrati och en ordnad välfärdsstat kan Ryssland och Putin uppenbarligen inte acceptera.

Putins krig är inte bara ett krig mot Ukraina, det är ett anfall på vårt sätt att leva och på våra demokratiska värderingar. Ett av Putins mål är att de migrationsströmmar som kriget medför skulle destabilisera EU och underblåsa de starkt främlingsfientliga strömningarna som man kunde se i kölvattnet efter kriget i Syrien.

Putin gjorde uppenbarligen en grov missbedömning. Den solidaritet Europa har visat Ukraina, men också solidariteten mellan länder i hela Europa och världen är historisk.

Det är befolkningen i Ukraina som betalar det reella priset i form av massbegravningar, svält, våldtäkter och ständig skräck. Även den ryska befolkningen får betala ett högt pris för dess ledares handlingar. Tyvärr är det priset man får betala när ens egna politiska ledare tar strid mot grundläggande människovärde.

I dessa svåra tider har de europeiska fackföreningarna samlats. Föreningar i Polen arrangerar bussar för att transportera ukrainare till frihet och fackföreningar runt om i världen samlar in pengar och transporterar förnödenheter till Ukraina.

Världens samlade fackföreningar har åter visat att vi är en del av den globala fredsrörelsen.

GS kommer fortsätta stödja Ukrainas kamp, deras kamp för frihet är också vår.

GS-fackets kongress fördömer Putins vidriga krig och uppmanar världssamfundet att ställa Putin till svars inför Internationella brottsmålsdomstolen i Haag.