Internationellt ansvarig ombudsman Tony Berggren på FSCs kongress

Fackliga framgångar på FSCs kongress

FSC är en av världens största certifieringssystem som sätter standarden för en stor del av hur världens FSC-certifierade skogsbruk ska fungera, både ekologiskt, ekonomiskt och socialt. På FSCs senaste kongress fick fackförbunden igenom viktiga framgångar som innebär att fler skogsarbetare får tillgång till facklig information och rätten att utse sina egna skyddsombud.

Under förra veckan träffades ombud för de olika kamrarna till FSCs världskongress på Bali. På kongressen avhandlas motioner som rör vilka principer som ska gälla för att få FSC-certifiera sin skog. De fackliga ombuden hade med sig två motioner som ansågs särskilt viktiga att få igenom, vilket också blev utfallet efter långa debatter.

1) Den första motionen gäller rätten för fackföreningar att träffa samtliga anställda. Detta gäller inte bara skogsarbetare utan också de arbetare som omfattas av den så kallade "chain of custody". Det innebär att rätten att träffa arbetare gäller också på FSC-certifierade fabriker så som förpacknings- och träindustrier. Det är viktigt att påpeka att standarderna inom FSC under 2021 också kompletterats med ILOs kärnkonventioner, detta efter lång facklig kamp på flera världskongresser där den nya förändringen ger fackföreningar en stor möjlighet att trygga de mest grundläggande rättigheterna i arbetslivet.

2) Den andra motionen gäller rätten för arbetare att välja sina egna skyddsombud. Detta är en självklarhet i Sverige, men är en stor seger för löntagare i andra delar av världen där det inte är helt ovanligt att arbetsgivarna utser vilka som ska garantera en bra arbetsmiljö.

GS representerades på FSC kongressen av vår internationellt ansvarige ombudsman Tony Berggren.

- Det är en enorm facklig framgång att vi fått igenom de här motionerna. Det kommer ge oss bättre förutsättningar att organisera arbetare inom våra branscher såväl i Sverige som runt om i världen. En effekt av detta kommer tillexempel vara att GS nu kan kräva att träffa samtliga planteringsarbetare på skogsvårdsföretag för att ge facklig information, säger Tony Berggren.

- Men framgångarna på Bali är bara framgångar så länge de nya verktygen som vi nu fått verkligen används, avslutar Tony Berggren.