Bild från Tom Deleus tal till GS kongress

Detta hände kongressens tredje dag!

Under kongressens tredje dag behandlades flera motioner, nedan följer ett urval:

Samgående med annat förbund

• Debatt om förbundet ska utreda eller inte utreda ett samgående med ett annat förbund. En överväldigande majoritet sa nej.

Krav på utbildning för att klubbar ska få förhandlingsmandat

• Debatt om det ska föreligga krav på utbildning för att få förhandlingsmandat. Förslaget röstades ner och förbundsstyrelsens linje om att den med förhandlingsombud efter att den fått uppdraget ska få gå fackliga utbildningar vann gehör.

Organisationsrapportens att-satser

• Debatt om hur mycket kongressen ska detaljstyra avdelningarnas mål- och verksamhet. Förbundsstyrelsen lyssnade på kongressen och flera att-satser i organisationsrapporten skrevs om.

Facklig-politisk samverkan

• Det är alldeles uppenbart att det finns ett stort fackligt-politiskt engagemang hos kongressombuden. Bland annat höll förbundsstyrelseledamoten Dan Strängby ett ordentligt brandtal om vikten av fackligt-politisk samverkan och hur väl samarbetet med socialdemokraterna tjänat förbundets medlemmar.
  • Det blev också en debatt om huruvida förbundet ska driva frågan om kortare arbetstid via avtalsvägen eller lagstiftningsvägen. Efter votering landade kongressen i att gå på förbundsstyrelsens förslag.

Kongressen fick också höra tal av Daniel Fernandez från UNI Graphical & Packaging. Daniels budskap var tydligt, ju fler vi är, desto starkare är vi och arbetsgivarna måste lyssna på våra krav.

Det genomfördes också ett panelsamtal med internationella gäster från Litauen, Lettland, och England som fokuserade på gemensamma fackliga utmaningar, hot och möjlighet.

Vi hörde också tal från Tom Deleu, generalsekreterare på europeiska federationen för bygg- trä- och skogsarbetare. I sitt tal tackade Tom GS-facket för förbundets stöd till för att hjälpa till att bygga starka fackföreningar för Europas bygg- trä- och skogsarbetare.