Tjänstepensionens dag!

Varje år uppmärksammar en rad försäkringsbolag och Pensionsmyndigheten Tjänstepensionens dag. Tjänstepensionen är en viktig del av pensionen och kan göra stor skillnad för din ekonomi som pensionär. Tjänstepensionen är en av många viktiga förmåner som ingår i kollektivavtalet!

Tjänstepension är den del av din pension som arbetsgivaren betalar in. Om du inte har tjänstepension kommer du bara att få allmän pension från staten vilket innebära att du riskerar att få en låg pension.Tjänstepensionen innehåller även viktiga skydd i form av sjukförsäkring och efterlevandeskydd. En schysst arbetsgivare tänker på din framtid och betalar in tjänstepension.

Ungefär 9 av 10 har en tjänstepension via sin arbetsgivare idag. Det finns en del företag som struntar i pensionsavtal. De kanske i stället lockar med lite högre löner. Då bör du tänka på att själv pensionsspara så mycket du kan för att kompensera.

Om du har kollektivavtal på jobbet ingår alltid tjänstepension. Detta är en av många fördelar med kollektivavtalet. Om du tjänar 27 000 före skatt så betalar arbetsgivaren in 1215 kr per månad till din tjänstepension. Det blir en rejäl slant efter ett helt arbetsliv!

Läs mer om tjänstepension och kolla hur mycket du får i pension på minpension.se

tjanstepensionensdag.se