Per-Olof Sjöö besöker A-hus, pratar med skyddsombud och förtroendevald.
Förra veckan besökte Per-Olof Sjöö medlemmar på A-hus i Anneberg.

"Nu gäller det att hålla samman"

Förra veckan besökte förbundsordförande Per- Olof Sjöö och andre vice ordförande Bo-Arne Andersson GS-medlemmar på deras arbetsplatser ute i landet. Det blev en hel del samtal om bland annat den stundande avtalsrörelsen, utvecklingen i våra branscher och vikten av att engagera sig fackligt.

I måndags förmiddag landade Bo-Arne Andersson i Östersund för att besöka medlemmar på Mittmedia Annons. Vid fikabordet stod diskussioner om grafisk utbildning, läget i branschen och avtalsrörelsen i fokus.

"Det kan vara bra att påminnas ibland om att inget är hugget i sten, om vi inte är tillräckligt starka för att stå upp för det”, påminde Bo-Arne vid fikabordet i samband med diskussioner om avtalsrörelsen.

Bo-Arne fikar och samtalar med medlemmar på Mittmedia Annons.

Efter fikat gavs det tid för en kort historisk återblick. Idag arbetar tolv GS medlemmar framför skärmar och Mittmedias klubbordförande Maria Lundin är en av dem.

"Arbetsmiljön för grafiker har förändrats", konstateras skämtsamt av Bo-Arne.

På eftermiddagen bar det av till Attacus Trähus där 50 av de 66 kollektivanställda hade samlats i fikarummet, här är organisationsgraden närmast 100-procentig.

"Svenskt Näringsliv och arbetsgivarna vill bestämma över er tid. Ni ska jobba när de behöver er, ni ska vara fria när de inte behöver er. Vi organiserar nu, då är det viktigt att vi har hög organisationsgrad som ni har här. Nu gäller det att hålla samman!" konstaterade Bo-Arne vid besöket. Efter fikamötet följde en trevlig rundvandring i fabriken med flera givande medlemssamtal om bland annat träbyggande och bostadsmarknad.

Bo-Arne samtalar med två medlemmar.

"Avgörande är att vi är många som står bakom kraven"

Den tryckta tidningens betydelse var ett av ämnena som diskuterades när GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö besökte V-TAB Landvetter i onsdags. Här är alla fastanställda anslutna till GS, totalt 101 medlemmar.

Sedan bar det av till A-hus i Anneberg där Per-Olof Sjöö och medlemmarna Kent och Christian resonerade kring avtalskrav och avtalslängd.

"Avgörande är att vi har en hög organisationsgrad, att vi är många som står bakom kraven", säger Per-Olof Sjöö.

Vanja, som är förtroendevald, konstaterar att målet förstås är en 100-procentig organisationsgrad, men riktigt där är de ännu inte.

Under morgontimmarna i torsdags besökte Per-Olof Sjöö kuverttryckeriet Bong. Tony, medlem i GS visar Per-Olof Sjöö hur det går till att trycka kuvert. Sedan diskuterades bland annat arbetsmiljö.
”Det har gjorts stora investeringar i den här maskinen, förr tog det två skift att ställa om den medan det idag går på tre timmar. Arbetsmiljön har också blivit mycket bättre, idag kan vi arbeta betydligt mer ergonomiskt än då jag började här för 17 år sedan", berättar Reze.

Torsdagen avslutades med ett besök på företaget Åhmans i Åhus som tillverkar hisskorgar.