Industrifackens ordföranden på DN debatt idag: Vi tar ansvar för märket även 2016

På bilden från vänster: Martin Linder, förbundsordförande Unionen, Hans-Olof Nilsson, förbundsordförande Livs, Per-Olof Sjöö, förbundsordförande GS,Ulf Bengtsson, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer samt Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall

På måndag (2/11) presenterar Facken inom industrin sina konkreta avtalskrav. Våra främsta mål är ökade reallöner, fortsatt utbyggnad av deltidspension/flexpension, en ny partsgemensam modell för systematiskt jämställdhetsarbete och åtgärder för en förbättrad arbetsmiljö.

Vi tar ansvar för ”märket” även 2016. Sedan 1998 har de avtal som träffats inom industrin blivit ett ”kostnadsmärke” för hela den svenska arbetsmarknaden. Det främsta motivet för denna ordning är att industrin utgör kärnan i den internationellt konkurrensutsatta sektorn. Erfarenheterna är goda. Lönebildningen och de samhällsekonomiska förutsättningarna har varit i balans. Det har bidragit till reallöneökningar, stabilitet och förutsägbarhet.

Per-Olof Sjöö, förbundsordförande GS

Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall

Hans-Olof Nilsson, förbundsordförande Livs

Ulf Bengtsson, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer