GS avtalssekreterare Madelene Engman på förbundsmötet 28 november 2019

GS ställer sig bakom avtalskraven 2020

På GS förbundsmöte beslutades att GS ställer sig bakom både LO samordningen och Facken inom Industrins avtalsplattform. Förbundsmötet är det högst beslutande organet mellan kongressperioderna och varje avdelning närvarar med 3 ledamöter.

Idag 28 november beslutade GS förbundsmöte att GS ska ställa sig bakom LO samordningen och Facken inom Industrins avtalsplattform. Det innebär att GS i förhandlingarna framöver kommer förhandla utifrån de krav som finns i de olika plattformarna.

Här är ett axplock av de krav som GS ställer sig bakom som en följd av dagens beslut:

• Löneökningar om 3%
  • Låglönesatsning för yrkesgrupper som tjänar under 26.100kronor.
  • Ytterligare avsättningar till system för arbetsförkortning- deltids/flexpension
  • Stärkt trygghet vid rehabilitering
  • För mer ordning och reda ska premier redovisas på lönespecifikationen
  • Ingen ska missgynnas vid föräldraledighet