Kenneth Edvardsson, ombudsman GS

GS-medlem får över en miljon kronor i livränta

Dagens arbete har sedan tidigare rapporterat om en GS-medlem som får livränta för en skada han ådrog sig på 70-talet. Efter hjälp från facket fick mannen ut över en miljon kronor.

Ombudsmannen som hanterade detta ärende på GS heter Kenneth Edvardsson. Idag arbetar han på förbundskontoret med kompetensutvecklings- och utbildningsfrågor för GS medlemmar, men då var han lokalombudsman i avdelning 6 Väst. Enligt Kenneth Edvardsson är detta en vanlig dag på jobbet att hjälpa medlemmar som ombudsman, men resultatet av ärendet sticker ändå ut då klumpsumman var så hög.

Kenneth kontaktades av medlemmen 2014

Genom ett telefonsamtal 2014 fick Kenneth reda på att medlemmen slutat få ersättning från Försäkringskassan för en skada som han på 70-talet ådrog sig i arbetet och således stod helt utan inkomst då Försäkringskassan ansåg honom arbetsför. Detta blev startskottet för en större utredning som alltså resulterar i att GS driver ärendet till Kammarrätten och vinner ett arbetsskadeärende som ger medlemmen över en miljon kronor.

Vissa samtal ger en dominoeffekt

Enligt Kenneth är det vanligt att man som ombudsman kontaktas om ett enskilt problem men att resultatet blir att en större problembild kan lösas, som i detta fallet som började med att medlemmen slutade få ersättning från Försäkringskassan och slutade med att man vann ett arbetsskadeärende.

En av anledningarna till att ärendet blev lyckat för medlemmen, enligt Kenneth, var att det fanns god dokumentation. Han poängterar att det är viktigt att vända sig till facket så tidigt som möjligt och gärna med bra dokumentation. Samt att också se till att när man säger saker till läkare säkerställa att de uppfattas korrekt i journalanteckningarna, detta eftersom att journalanteckningar har stor betydelse vid rättsliga prövningar.

Kenneth säger att  ”I vardagen för en ombudsman är det mycket förhandlingar med arbetsgivare som rör både avtal och lön men det handlar också om att hjälpa enskilda individer i försäkringsärenden, det blir då väldigt påtagligt vilken nytta det gör för den enskilde medlemmen. Man kan säga att i vårt arbete gör vi skillnad för stora skaror med små steg, men med den här typen av försäkringsärenden tar vi stora kliv för en individ. Det är fantastiskt roligt att få hjälpa till att göra skillnad för medlemmar på ett sådant här konkret och påtagligt vis. Det är också bra att den här typen av ärenden uppmärksammas, då kanske fler tar steget och anmäler sina arbetsskador.”

Varför jobbar facket med försäkringar?

Det finns de som har åsikter om varför vi som fackförening jobbar med försäkringar. Genom våra försäkringar så får människor som annars inte hade haft råd att skaffa dem ett bra skydd. Men det räcker inte alltid att omfattas av en försäkring, ibland kan medlemmar också behöva hjälp med att få ut ersättning från försäkringen, så som i detta fallet.

Så tveka inte att höra av dig. Kontakta din avdelning om det är något du undrar över.

Kenneths 5 tips till dig som medlem:

1. Håll dig uppdaterad på vad dina försäkringar omfattar. Läs mer om det här.

2. Håll reda på din dokumentation.

3. Se till att det som du säger hos läkaren uppfattas rätt och hamnar i journalanteckningarna.

4. Försök inte fixa det själv utan be om hjälp så tidigt som möjligt.

5. GS avdelningar och klubbar utser försäkringsinformatörer. Du som är intresserad av försäkringar kan kontakta din avdelning och lära dig mer om vad det innebär.