Ett EU-val som skapar oro

Trots en glädjande framgång för de rödgröna i Sverige ser vi med oro på hur det hos oss, på samma sätt som i resten av Europa, fortsätter att gå framåt för extremhögern.

Rasistiska partier som Front National i Frankrike och Dansk Folkeparti i Danmark blir respektive lands största partier i EU-parlamentet och nynazistiska partier som Gyllene Gryning från Grekland och NPD från Tyskland kommer att ta mandat. Hemma hos oss plockar det rasistiska Sverigedemokraterna nästan 10 % av rösterna och tar därmed 2 mandat från moderaterna.

GS får ändå se det positivt att socialdemokraterna håller sina mandat och på så sätt kan fortsätta driva frågor som stärker arbetares rättigheter i EU. Att Miljöpartiet går framåt pekar på att klimatfrågorna ökar i betydelse vilket stärker våra krav på att det ska satsas på ett ökat nyttjande av förnybara råvaror så som trä. Men samtidigt är det väldigt skrämmande att se hur rasistiska och direkt nazistiska partier tar sig in i parlamentet, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Inför höstens val måste vi jobba ännu hårdare för ett öppet och tolerant samhälle. Vi måste vädra ut den främlingsfientlighet som sprider sig, både i Europa och Sverige, avslutar Sjöö.