Dags för idrottens sponsorer att ta sitt ansvar

I dag är det Workers' Memorial Day – den internationella minnesdagen för alla som varje år dör på jobbet. Förra året omkom 53 personer på arbetsplatser i Sverige. Värst drabbad är byggbranschen.

Utanför Sverige ser det än värre ut. Enligt det globala bygg- och träfacket BWI dör varje år omkring 100 000 byggnadsarbetare i arbetsplatsolyckor runt om i världen. Många möter döden på de enorma byggprojekt som krävs för att kunna arrangera OS, Fotbolls-VM och andra stora mästerskap.

Dödsolyckorna är den yttersta konsekvensen av de omänskliga arbetsvillkor som råder på flera av dessa byggen, många är migrantarbetare som från låginkomstländer som utnyttjas under slavliknande former.

Sedan Qatar började bygga för Fotbolls-VM 2022 har minst 1 400 byggnadsarbetare omkommit och antalet ökar ständigt. 99 procent av arbetskraften är migranter från Nepal, Indien och andra länder. En av de vanligaste dödsorsakerna är plötsligt hjärtstopp till följd av de extrema villkor de tvingas arbeta under.

I Sydkorea, som just nu håller på att bygga inför vinter-OS 2018, dör i genomsnitt två byggnadsarbetare varje dag. Bakom de förfärliga siffrorna står ofta anti-fackliga arbetsgivare, extremt pressade arbetsscheman och långa kedjor av underentreprenörer där ingen tar ansvar för säkerheten.

När Ryssland nu börjar bygga för fotbolls-VM 2018 finns allvarliga indikationer på en blodig upprepning av OS i Sotji förra året, då minst 70 arbetare miste livet. Detta är att jämföra med bygget av OS-parken i London 2012 där ett ansvarsfullt arbetsmiljöarbete och facklig medverkan lyckades få ner dödsolyckorna till noll.

Vid en inspektion på bygget av Zenit-arenan i Sankt Petersburg fann det globala facket BWI att migrantarbetarna på bygget saknade anställningskontrakt, inte hade fått någon lön och tvingades bo under usla villkor direkt på arbetsplatsen.

Det får vara nog nu!

Tillsammans med BWI stöder vi arbetarnas försök att organisera sig och förbättra sina villkor i dessa länder. Men i de värdnationer som nu står på tur gör lagstiftning och anti-fackliga arbetsgivare tillsammans med brist på insyn detta arbete näst intill omöjligt. Därför behövs ett tryck utifrån.

Sportens makthavare inom Fifa och Internationella olympiska kommitteen IOK skulle med sin enorma makt kunna få länderna att ändra sig men har hittills inte tagit sitt ansvar. De ställer många andra detaljerade krav på arrangörsländerna, men inga som har med mänskliga rättigheter i arbetslivet att göra.

Ansvaret ligger även hos de företag som väljer att exponera sina loggor under internationella mästerskap. På samma sätt som företag numera kräver att underleverantörer ska följa mänskliga rättigheter, borde det ställas krav i sponsoravtal. Därför uppmanar vi Fifa:s och IOK:s alla sponsorer att:

1. Anta principer för fackliga och mänskliga rättigheter enligt FN-organet ILO:s konventioner i kriterierna för de länder som vill vara värd för OS och fotbolls-VM.

2. Anta en policy om schysta villkor och garantier för fackliga och andra mänskliga rättigheter för alla kontrakt som har med mästerskapen att göra. Policyn ska gälla ut i alla leverantörskedjor.

3. Erkänna behovet av oberoende arbetsmiljöinspektioner med facklig representation för att se till så att hälsa och säkerhetsregler följs.

Idag minns vi de många som redan dött vid arenabyggena. Hur många tusen ska behöva sätta livet till innan idrottens sponsorer ser sitt ansvar? Vi har nolltolerans mot dödsolyckor, det borde alla ha.

Ambet Yuson, generalsekreterare, Building and Wood Workers’ International (BWI)

Per-Olof Sjöö, ordförande, GS-facket
Kristina Henschen, chef, LO-TCO Biståndsnämnd