BWI rundar Qatars förbud mot fack

Artikeln först publicerad på DA.se

Migrantarbetarna som bygger arenorna inför fotbolls-VM i Qatar jobbar under slavlika förhållanden. Nu försöker det globala bygg- och träfacket (BWI) gå runt Qatars förbud mot facklig organisering.
– Det känns som att det är vår förbannade skyldighet, säger GS-fackets Per-Olof Sjöö, ordförande i BWI.

Svenska Dagbladet skriver i dag om ett hemligt möte i Qatar mellan migrantarbetare och bland andra Byggnads ordförande Johan Lindholm. Tillsammans med andra representanter för det globala bygg- och träarbetareförbundet BWI, besökte Johan Lindholm Qatar tidigare i november. Under mötet pratade man för första gången högt om facklig organisering, skriver Svenska Dagbladet.

Enligt lagstiftningen i Qatar får utländsk arbetskraft inte organisera sig fackligt. Uppgifter om slavliknande villkor för migrantarbetare som bygger fotbollsarenorna inför VM 2022 har uppmärksammats i media. Hittills har 1 400 människor omkommit på arbetsplatserna, fortsätter det i samma takt kommer runt 4 000 människor ha dött innan VM invigs, hävdar bland andra BWI.

På mötet i Qatar berättade deltagarna hur de blir fråntagna sina pass vid ankomsten till Qatar och att de varken kan byta jobb eller lämna landet utan arbetsgivarens tillåtelse.

Nu försöker BWI gå runt Qatars förbud mot facklig organisering för migrantarbetare genom att erbjuda dem direktmedlemskap i BWI. Förra veckan hade BWI:s styrelse långa diskussioner om hur en organisering av migrantarbetarna i Qatar skulle kunna gå till. En arbetsgrupp har tillsatts för att lägga fram ett förslag till BWI:s världsstyrelsemöte i maj i Sverige.

Utmaningarna och svårigheterna är många. Det saknas struktur i landet för facklig verksamhet, BWI fungerar normalt sett inte som en nationell facklig organisation, de saknar motpart att förhandla med.

– Det är så här man börjar bygga en fackförening i en fientlig miljö där allt sånt här är förbjudet, säger GS-fackets och BWI:s ordförande Per-Olof Sjöö till Dagens Arbete.

– Man måste börja från grunden, det är inte enkelt, men det känns ändå som att det är vår förbannade skyldighet att göra det.

Har ni några samtal med FIFA om situationen i Qatar?

– Det är ett tag sedan nu, men vi jobbar för att få dem med på vagnen. Egentligen är det tre parter som vi för samtal med. Det är FIFA, de multinationella företagen som har uppdragen i Qatar och det är Qatars regering.

Är det någon av dessa som visar större förståelse för att något måste göras åt situationen?

– Alla har förståelse för det och alla säger att de uppmärksammar problemen, men det händer ingenting. Det som är grundläggande för att få till en förändring är att opinionen växer. Det känns som att FIFA och andra organisationer allt mer förstår att man inte kan fortsätta att skilja idrott och politik åt.

Marie Edholm för Dagens Arbete