UNI: Benetton måste ta ansvar för Rana-Plaza

Den 24 april är det två år sedan fler än 1100 arbetare omkom i Rana Plaza i den största industriolyckan som drabbat klädindustrin i modern tid. Nu kräver GS globala federation, UNI, att den Italienska klädjätten Benetton tar sitt ansvar och bidrar till den ersättningsfond som instiftats för de drabbade.

Det saknas fortfarande 9 miljoner US$ i fonden för att nå det uppsatta målet på 30 miljoner US$. Summan behövs för att alla offer ska kunna få full ersättning. Italienska Benetton är det enda internationella klädföretag som fortfarande förnekar att man har haft någon tillverkning vid fabriken i Rana Plaza och har inte bidragit någonting till fonden.

UNI:s generalsekreterare Philip Jennings riktade följande uppmaning till Benettons ledning: "Benetton det är tid för er att byta färger! Klockan tickar, och tiden håller på att rinna ut i takt med att vi närmar oss 2:a årsdagen av den värsta katastrofen i klädindustrins historia. Benetton ni tillverkade på Rana Plaza. Betala ersättning för offren nu, det har ni råd med."

GS avtalssekreterare och tillika president för UNI:s Grafiska- och förpackningssektor, Tommy Andersson kommenterar det hela,
– Rana Plaza, var en fruktansvärd tragedi och när Benetton undviker att göra rätt för sig så visar de tydligt att de inte har någon respekt för de arbetare, många unga flickor och kvinnor, eller till de efterlevande som drabbades av den här katastrofen.

Läs hela UNI:s pressmeddelande här.

Fakta:

Mer än 1 100 människor dog i Rana Plaza-kollapsen som inträffade på morgonen den 24 april 2013 i Savar, en av huvudstaden Dhakas förorter. Trots klara varningar att byggnaden riskerade att kollapsa, däribland i en tidningsrapport tvingades arbetarna att fortsätta jobba eller förlora sina jobb. Det hotet kostade många fler liv.

Under det gångna året har Rana Plaza Doners Trust Fund som sköts av den Internationella Arbetsorganisationen (ILO) samlat in runt 21 miljoner US $ i donationer från globala märkesföretag, från den bangladeshiska premiärministerns fond och från fackföreningar och civilsamhället. Med det saknas fortfarande 9 miljoner $ i fonden.

Hittills har 5 000 människor - de avlidnas anhöriga och skadade arbetare - mottagit 40 % av den sammanlagda ersättningssumman som nödställda är berättigade till enligt samordningskommittén för Rana Plaza, som leds under ordförandeskap av ILO.

Bangladesh-avtalet om brand- och fabrikssäkerhet som tecknades av UNI Global Union och IndustriALL i efterdyningen av Rana Plaza-kollapsen har nu undertecknats av ca 200 globala varumärken. Under avtalet har ett program med oberoende fabrikskontroller på två tusen klädfabriker i Bangladesh satts igång som bidrar till att förbättra säkerheten i textilfabrikerna och skapa en hållbar klädindustri.