GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö

Kommentar till LOs extra representantskap

Ikväll beslutade LOs representantskap om att begära förhandling med Svenskt Näringsliv om omställningsförsäkringarna. Målet är att få till en lösning så att de förbund som eventuellt inte omfattas av huvudavtalet ska ha ett lika starkt omställningsstöd.

I det nya huvudavtalet som PTK förhandlat med Svenskt Näringsliv, och som IF Metall och Kommunal anslutit till, finns delar som berör befintliga omställningsstöd. Det nya huvudavtalet kan innebära att de förbund som inte ansluter sig till avtalet riskerar få ett sämre omställningsstöd.

Kvällens beslut innebär inte att GS ansluter sig till huvudavtalet. Kvällens beslut innebär helt enkelt att LO nu begär förhandling om omställningsförsäkringarna med Svenskt Näringsliv.

GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö:

- GS står fast vid vårt tidigare fattade beslut om att inte ansluta till det nya huvudavtalet. Men för att våra medlemmar inte ska drabbas negativt måste arbetsmarknadens parter ta ett helhetsgrepp om omställningsavtalet som finns sedan 2004. Därför är det bra att LOs representantskap nu beslutat om att skicka en förhandlingsframställan till Svenskt Näringsliv.