Kenneths engagemang gör skillnad!

Ditt medlemskap i GS är inte bara en trygghet. Det är också det tveklöst viktigaste verktyget du har om du vill förändra och förbättra din arbetsplats. Vi pratade med Huvudskyddsombudet Kenneth Hultmar om hur hans engagemang förändrade arbetsmiljön på sågen där han jobbar.

Först och främst. GS är inget företag, vi är en förening. GS har inga kunder, vi har medlemmar. Den skillnaden är viktig att poängtera. Som medlem kan du alltid förvänta dig att få hjälp om olyckan är framme eller om du behöver hjälp på din arbetsplats vid uppsägning eller om du hamnar i konflikt med arbetsgivaren. Men en stor del av det fackliga arbetet handlar också om medlemmarnas egna engagemang. Det vet Kenneth Hultmar om, som jobbar på ett sågverk i Kroksjön utanför Skellefteå med ungefär 100 GS medlemmar.

När Kenneth började på sågen 2006 var arbetsmiljön inget som prioriterades av företagsledningen. Givetvis tyckte företagsledningen att en god arbetsmiljö är viktig. Men att gå från ord till handling kräver att båda parter bjuder till.

-När man tänker sågverk då tänker många att det är bullrigt, fysiskt och skitigt arbete och det stämmer fortfarande på många arbetsplatser och avdelningar vilket gör den lokala skyddsorganisationen så viktig.

För Kenneth var det inget alternativ att sitta och vänta på att Någon Annan skulle göra jobbet. Därför började Kenneth engagera sig fackligt. Han började som skyddsombud och senare huvudskyddsombud.

I de första mötena med företagsledningen upplevde han att fack och arbetsgivare inte pratade samma språk. De olika synsätten resulterade i en 66:a anmälan, ett av de mest kraftfulla verktygen i arbetsmiljölagstiftningen som innebär att arbetsmiljöverket kopplas in för att åtgärda ett arbetsmiljöproblem.

-Vi jobbar på ett mycket bättre sätt tillsammans nu för en bättre arbetsmiljö men vi kommer alltid att få kämpa för att få gehör för våra problem när arbetsledningen vill prioritera andra projekt.

De första åren fokuserades arbetsmiljöarbetet till fysiska och tydliga förbättringar så som ljusbommar och staket. Nu jobbar man mer systematiskt där ledarna bär ansvaret för sin avdelning och använder skyddsombuden till hjälp och rådgivning.

Kenneth menar att utan ett engagemang från lokala fackliga förtroendevalda hade arbetsmiljöfrågorna varit fortsatt passiva.

-Ja, jag tror att mitt och mina skyddsombuds engagemang i arbetsmiljöfrågorna har gjort skillnad. Tillexempel har vi stridit för att få beröringsfria hyvelinmatningar där en är på plats. Något som jag är helt säker på kommer minska förslitningsskadorna men även ge en snabb återbetalning till företaget med mindre sjukskrivningar.

Men det är inte bara att förbättra arbetsmiljön för sig själv och medlemmarna som driver Kenneth.

-En stor vinst i att engagera sig fackligt är att det är oerhört utvecklande. Jag lär mig mycket och får ta del i beslut som annars skulle ha fattats över våra huvuden och det motiverar mig att fortsätta engagera mig och arbeta för en bättre arbetsmiljö.

Kenneth hoppas att fler ska välja att engagera sig fackligt!

Att vara medlem i facket är lite som att vara medlem i ett gym. Man blir inte stark bara av att ha ett medlemskap, man måste engagera sig också. För grunden till allt fackligt arbete hänger inte på en eller enstaka personer utan styrkan är det vi gör tillsammans så ett bra sätt att börja är att ta kontakt med den lokala klubben eller avdelningen.

Är du osäker på vart du ska vända dig?

Hitta din avdelning här!