GS säger nej till hemställan från Opartiska ordföranden

Samtliga av GS förhandlingsdelegationer avvisar enhälligt den första hemställan från opartiska ordföranden. Nivån på avtalsvärdet är fullständigt oacceptabel enligt GS.

Opartiska ordföranden lämnade igår ett förslag på ett 29 månader avtal med ett totalt avtalsvärde på 4.5% fördelat enligt följande:

0.7% Från 1 november till 31 mars 2021
1.9% från 1 april 2021 till 31 mars 2022
1.9% från 1 april 2022 till 31 mars 2023

Dessutom saknar hemställan nödvändiga lösningar för de krav vi ställt, tillexempel kring deltidspension och låglönesatsning.

Hemställan innehåller inte heller någon kompensation för perioden 1 april 2020 till 31 oktober 2020.

GS avtalssekreterare Madelene Engman kommenterar hemställan:

- Jag kan konstatera två saker:
1) hemställan präglas av arbetsgivarnas svartmålande av svensk industri.
2) Parterna har nog sällan stått så långt ifrån varandra som vi gör idag.

Det finns inte en chans att GS kan acceptera löneökningar på den nivån som hemställan föreslår. Nu måste vi som förbund mobilisera för en historiskt svår avtalsrörelse och förbereda oss för mycket tuffa förhandlingar.

GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö:

- Arbetsgivarna pratar om ett förlorat år, det får mig att tro att arbetsgivarna förlorat kontakten med verkligheten. Nu ser vi en stark återhämtning av industrin där vi går mot ett normalläge. Detta är också är något som många av våra medlemmar vittnar om. Det är dåligt för Sverige med en allt för ryckig lönebildning.