GS och samtliga andra LO-förbund varslar om konflikt för bemanningsanställda

LO-förbunden varslar om stridsåtgärder mot Kompetensföretagen för att säkerställa likvärdiga villkor mellan uthyrd personal och anställda vid kundföretagen.

- Kompetensföretagen föreslår i princip att de bemanningsanställda ska ha sämre villkor än de ordinarie anställda. Det kan vi helt enkelt inte acceptera. Säger GS avtalssekreterare Madelene Engman.

Om bemanningsavtalet

2000 tecknades det första avtalet inom LO för anställda i bemanningsföretag. Avtalet gäller för alla LOs 14 medlemsförbund. Syftet med avtalet är att de som jobbar på bemanningsföretag ska skyddas av ett kollektivavtal i likhet med villkoren på den övriga arbetsmarknaden. Därmed minskar risken för konkurrens om lönevillkor och andra anställningsvillkor mellan olika grupper på en arbetsplats. Avtalet ska förhindra att de egna anställda byts ut mot inhyrda som är billigare på grund av lägre lön och sämre villkor.

Avtalet löpte ut igår klockan 21.29 och inga nya förhandlingstider är utsatta.

Varslet är i två steg. Det första träder ikraft 18 december klockan 06:00 och omfattar en nyanställningsblockad, övertidsblockad och en mertidsblockad. Detta gäller samtliga bemanningsanställda.

Den andra delen av varslet träder ikraft 7 januari 06:00 och omfattar total arbetsnedläggelse för cirka 1 000 personer som är inhyrda på följande arbetsplatser:

ICA:s lager i Helsingborg
Volvo personvagnar AB i Olofström