Frågor och svar om Covid-19

Det kommer just nu många frågor till GS vad gäller det så kallade Coronaviruset, Covid-19.

I den här nyheten samlar och uppdaterar GS med frågor och svar.

OBSERVERA att GS försöker hålla denna sida uppdaterad så gott det går men förutsättningarna ändras ständigt och snabbt.

Denna sida uppdaterades senast 3 april 2020.

• Om arbetsgivaren uppmanar dig att inte komma till jobbet på grund av smittrisk så har du rätt till lön precis som vanligt, oavsett om arbetsgivaren kan ge dig arbetsuppgifter eller inte. Du behöver givetvis inte heller ta semester. Däremot har du inte rätt till lön om du själv väljer att stanna hemma utan att göra upp det med arbetsgivaren.
  • Om du är på tjänsteresa och blir förhindrad att komma hem på grund av ett myndighetsbeslut räknas det som en del av tjänsten och då ska du också ha lön. Om du råkar ut för samma sak vid till exempel en privat resa har du däremot inte rätt till lön. Den situationen kan jämföras med om du blir försenad till jobbet på grund av snökaos eller liknande. Inte heller då har arbetsgivaren skyldighet att betala lön.
  • Om du skulle bli sjuk av viruset har du givetvis rätt till sjuklön och ersättning från Försäkringskassan enligt samma regler som vid andra sjukdomar. Eftersom regeringen har beslutat att klassa Covid-19 som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom har du dessutom rätt till en särskild smittbärarpenning från Försäkringskassan. Då krävs dock läkarintyg.

Slopat karensavdrag (karensdag)
Regeringen har slopat Karensavdraget tillfälligt med anledning av coronaviruset så att människor vid sjukdom stannar hemma. Sjuklönelagen gäller fortfarande, vilket innebär att arbetsgivaren ska fortsätta att göra karensavdrag och betala ut sjuklön under sjukperioden. Ersättningen för karensavdraget söks hos Försäkringskassan och betalas ut efter ansökan från den försäkrade. Detta gäller från och med den 11 mars till och med den 31 maj 2020.

Jag har fått coronasmittan. Vad innebär det ekonomiskt?
Om du är sjuk
Anmäl att du är sjuk till din arbetsgivare. Du får sjuklön som vid vilken annan sjukdom som helst och kan vara hemma 21 dagar utan läkarintyg. Vanligen gäller läkarintyg efter 7 dagar, men den bestämmelsen har ändrats på grund av coronasmittan (gäller från den 27 mars). Läs mer hos Försäkringskassan.
Dag 1: Du får sjuklön från dag 1, eftersom karensavdraget (karensdagen) tillfälligt slopats. Du ansöker från Försäkringskassan om ersättning för karensavdraget.
Dag 2-14: Sjuklön dag 2-14 betalas av arbetsgivaren som vanligt.
Från dag 15: Vid dag 15 kan man ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.

Om du eventuellt är smittbärare
Är du eventuellt smittbärare och fått läkarintyg om att du inte får arbeta på grund av det kan du få smittbärarpenning genom Försäkringskassan. Läs mer om det hos Försäkringskassan

Vad innebär det slopade karensavdraget?
Regeringen har meddelat att karensavdraget slopas från 11 mars och en och en halv månad fram. Ett slopat karensavdrag innebär att du får betalt även för första sjukdagen. Pengarna kommer att betalas ut av Försäkringskassan. Du måste själv ansöka om att få pengarna. Slopat karensavdrag gäller från och med den 11 mars till och med den 31 maj 2020. Du kan ansöka om ersättning retroaktivt.

Sjuklön dag 2-14 betalas av arbetsgivaren som vanligt och från dag 15 kan du ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.

Hur länge kan jag vara borta från jobbet utan läkarintyg?
Du kan vara hemma 21 dagar utan läkarintyg. Vanligen gäller läkarintyg efter 7 dagar, men den bestämmelsen har regeringen ändrat på grund av coronasmittan. (Ändringen gäller från och med den 27 mars 2020 tills vidare.)

Min arbetsgivare hotar med varsel på grund av hur coronaviruset slår ekonomiskt mot företaget. Vad händer nu?
När det gäller varsel om uppsägning på grund av arbetsbrist finns bestämmelser i både kollektivavtal och lag. Dessa gäller, oavsett situationen med corona-viruset. Ta kontakt med din avdelning eller klubb för mer information om vad som gäller just där du jobbar.

Regeringen stöttar företagen på olika sätt. Bland annat genom att ta över ansvaret för sjuklön från dag 1, genom att hjälpa krisdrabbade företag att betala löner (förslaget om korttidspermittering) och genom att ge anstånd med betalning av skatter. Mer information på regeringens hemsida.

Vad innebär regeringens förslag om korttidspermittering?
Det nya förslaget om korttidspermittering som presenterades av regeringen den 16 mars innebär att krisdrabbade företag får hjälp av staten att betala ut löner. Arbetstagaren får ut över 90 procent av lönen. Syftet är att rädda svenska jobb.

Jag är permitterad med statligt stöd. Behöver jag själv ansöka för att få de statliga pengarna?
Nej, du behöver själv inte ansöka om pengar. Arbetsgivaren betalar din lön och ansöker därefter om det statliga stödet hos Tillväxtverket. Din lön blir 96, 94, eller 92,5 procent inklusive ob-tillägg, beroende på om ni går ned 20, 40 eller 60 procent i arbetstid.

Jag är förtroendevald och ska förhandla lokalt om korttidspermittering. Var finns information?
Kontakta avdelningen.

Vad händer med avtalsrörelsen nu?
Fack och arbetsgivare inom industrin har beslutat att pausa avtalsförhandlingarna och förlänga avtalen till och med den 31 oktober 2020.

Förskolan är stängd på grund av coronasmitta, så jag måste vara hemma med mitt barn. Mitt barn är inte sjukt. Vilken ersättning kan jag få?
Om barnet är sjukt eller är smittbärare har du rätt att vara hemma för vård av barn med tillfällig föräldrapenning (vab). Du anmäler detta som vanligt via Försäkringskassan. Det gäller också om barnet misstänks vara smittbärare, till exempel om det funnits en corona-smittad person, vuxen eller barn, på förskolan. I ett sådant fall kan du behöva ett intyg från en läkare eller sjuksköterska för att kunna få tillfällig föräldrapenning. Ring din vårdcentral eller 1177 för att få ett sådant intyg.

Men om det skulle vara så att förskolan håller stängt i förebyggande syfte kommer saken i ett annat läge. Du kan inte få tillfällig föräldrapenning (vab). Det finns heller inga tydliga regler för ledighet från arbetet. Ta kontakt med din klubb eller avdelning för att hitta en lösning i samförstånd med arbetsgivaren, eftersom det här är en unik och extraordinär situation.

Jag är orolig för att bli smittad, får jag stanna hemma från jobbet då?
Nej, om du inte är sjuk är du skyldig att gå till jobbet.

Har jag som medlem i GS en inkomstbortfallsförsäkring?

De som söker inkomstförsäkring behöver enbart skicka med beslutsbrevet från A-kassan till GS-facket centralt. A-kassan skickar sen en signal till Förenade Liv när det gäller utbetalningsspecifikationerna.

Nedan samlar vi länkar som kan vara till hjälp:

GS ingår överenskommelse om korttidsarbete

Här går det att läsa mer utförligt vad LO-TCO rättsskydd skriver.

Folksam om hemförsäkringen och Corona

A-kassan informerar

AFA-försäkring om vilka försäkringar som gäller

Försäkringskassans information om Corona