Patrik Karlsson, arbetsmiljöansvarig GS-facket

Arbetsmiljöveckan 2020 i en tid av pandemi och borgerligt förakt mot utmärkt arbetsmiljöarbete

Idag den 19 oktober börjar 2020:s arbetsmiljövecka. Den tar sin start i en tid där anställda riskerat och riskerar liv och lem på sina arbetsplatser. I en tid  där personal inte haft tillgång till skyddsutrustning eller fått undermåligt skyddsmaterial då de arbetat i en miljö där de utsatts för livsfarlig smitta. Detta faktum är allmänt känt och har inneburit en folkstorm med krav på allas rätt till en säker och trygg arbetsmiljö.

Trots folkstormen och kunskapen om hur arbetstagare allvarligt riskerat liv och hälsa under pågående pandemi så valde Sverigedemokratarena, Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Centerpartiet att öppet visa sin fientlighet mot allas lika rätt till en bra arbetsmiljö. Detta åskådliggjorde borgerligheten då de röstade NEJ till Regionala Skyddsombuds (RSO) utökade tillträdesrätt dvs RSOs rätt att besöka företag som saknar avtal. Ett nej som tydligt visade att Högern fullständigt skiter i alla anställdas rätt till en trygg och säker arbetsmiljö.

Med Högerns röstförfarande som bakgrund bör man veta att fackens RSO-verksamhet är en omvittnad populär och välkommen verksamhet hos både anställda och arbetsgivare.

Jag bad en av våra Regionala Skyddsombud att berätta hur denne blivit bemött av arbetsgivare under det senaste halvåret. Det Regionala Skyddsombudet återkom med ett flertal synpunkter från arbetsgivare vilka var uteslutande positiva gällande vår RSO-verksamhet.

Härunder följer några av arbetsgivarnas kommentarer:

-Vi vill gärna ha en sakkunnig hjälp inom arbetsmiljö och då är GS Regionala Skyddsombud de mest lämpade.

-Tack vare ert stöd och er information hur arbetsmiljöarbete ska fungera så är vi nu ett företag som mår mycket bättre. Det syns även på vårt resultat.

­-Jag kom precis från ett ledningsmöte där vi planerade kommande skyddsrond. Vi hade tänkt göra den internt, men jag kom  att tänka på vilken god nytta företaget haft av dina skarpa ögon.

-Vårt samarbete med GS Regionala Skyddsombud gällande det Psykosociala arbetsmiljöarbetet har legat till grund för en omorganisation som i sin tur gör att personalen mår bättre.

Efter ovanstående uttalande kan man förundrat fråga sig:

• Varför är borgerligheten så fientligt inställd till fackens RSO-verksamhet som stora delar av deras väljarkår (arbetsgivarna) värdesätter samt välkomnar som en uppskattat och professionell hjälp i det lokala arbetsmiljöarbetet?
  • Varför hyser Högern ett sådant agg mot ett arbete som innebär en säker och trygg arbetsplats för de anställda.

Och slutligen:

• Hur kan de borgerliga partierna vara så hänsynslösa att de gör politik av människoliv?

Patrik Karlsson
Arbetsmiljöansvarig på GS-facket

Som skickar ett stort tack till alla modiga Skyddsombud, Huvudskyddsombud, Regionala Skyddsombud för ert outtröttliga arbete för en trygg och säker arbetsmiljö!