Båtbyggaren

GS har medlemmar som gör allt från träsnipor till 64 fots lyxsegelbåtar och som i så många av våra medlemmars yrken så har träet en central roll i processen.

I Norden har vi byggt båtar i tusentals år. Förr tillverkades båtarna under helt andra förhållanden än de gör i dagens båtvarv. Man arbetade ofta utomhus med enkla verktyg till hands. Med hjälp av så kallad ”basning” då trä först blötlades och sedan värmdes över öppen eld, blev träet böjbart och så följsamt som formen på skrovet krävde.

Genom tiderna har sätten att bygga båtar förändrats och därmed även yrket. Under tidigt 1900 tal börjar man montera i motorer och propellrar i båtarna vilket förändrar båtarnas utformning och med det även arbetssättet. Materialen som båtar byggs i förändras också. Trä kompletteras med plast och aluminium vilket även det påverkar konstruktion och arbetssätt. En båtbyggare idag behöver behärska en rad olika hantverk då de större båtarna är välutrustade som ett mindre hem med  flera sovrum, avancerade elektroniska installationer och fullt utrustade kök och badrum! Med fördel ska en båtbyggare även ha sjövana då båtarna såklart måste testas i vatten innan de lämnas över till köparen.

1904 bildades Båt-och skeppsträarbetarnes fackförening. Förbundet gick med tiden in i Träarbetareförbundet som sedermera, i sin sammanslagda form som skogs och träarbetareförbundet, blev en del av GS.

GS båtbyggare organiseras under Träindustriavtalet. Ansvarig ombudsman på GS är Stefan Björnestöl.